لطفا صبر کنید

دکتر فریبا ناهید

جراح و متخصص زنان و زایمان و نازایی

 

جدیدترین درمان اچ پی وی

استرس و ترس از نا آگاهی می باشد…
زگیل تناسلی(Genital warts)  را به عنوان یکی از متداول ترین بیماری های پوستی و عفونی می شناسند که، در دسته بیماری های آمیزشی قرار دارد. زگیل های تناسلی دارای بافتی نرم و برجسته می باشند. 
ویروس پاپیلومای انسانی سبب ایجاد زگیل های تناسلی می گردد. این ویروس با نام HPV شناخته می شود. در ادامه به بررسی علت زگیل تناسلی در زنان می پردازیم. 
امکان ابتلا به این ویروس در مردان و زنان وجود دارد اما؛ برای زنان می تواند خطرناک تر باشد. زیرا؛ زگیل تناسلی می تواند منجر به سرطان دهانه رحم و واژن گردد. 
برای اطلاع از هزینه عمل لابیاپلاستی با لیزر اینجا کلیک کنید. 

علت زگیل تناسلی

علت اصلی تشکیل زگیل تناسلی ویروس پاپیلومای انسانی به نام HPV می باشد. هر تیپ از ویروس ها در سطوح مختلفی از بدن ایجاد می شوند. برخی از تیپ های این ویروس سبب ایجاد زگیل تناسلی می گردند. 
این ویروس مسری می باشد و با اولین تماس جنسی منتقل می شود. اما علائم و نشانه ها بلافاصله در بدن فرد بروز نمی کند. 

    علائم زگیل تناسلی

نکته مهمی که در رابطه با این بیماری وجود دارد؛ دوره ی خاموش آن می باشد. توجه داشته باشید که؛ ۸۰ درصد خانم های مبتلا بدون علامت می باشند. وضعیت سیستم ایمنی بدن می تواند تاثیر زیادی در بروز علائم و نشانه های زگیل تناسلی داشته باشد. نمی توان زمان دقیقی را برای بروز علائم پیش بینی کرد اما حدود ۳ ماه زمان می برد تا علائم و نشانه ها در بدن فرد ظاهر شود. برخی از علائم زگیل تناسلی عبارتند از:
🔶️ زائده های برجسته و توپر در اطراف ناحیه تناسلی
🔶️ رنگ زگیل تناسلی می تواند به رنگ پوست و یا تیره تر یا روشن تر از رنگ سطح پوست باشد. 
🔶️ خارش و سوزش 
🔶️ رطوبت و ترشح 
🔶️ خونریزی، درد و انسداد مجاری ادراری(در صورتی که زائده در مسیر مجرای ادراری باشد)

توجه داشته باشید؛ بسیاری از خانم ها در ناحیه تناسلی زگیل ندارند اما به علت تغییرات ناشی از ویروس در سرویکس یا دهانه رحم، خونریزی خود به خود و یا در حین رابطه جنسی دارند.

زگیل تناسلی در مردان

همانطور که گفته شد؛ ممکن است زگیل تناسلی بدون علامت باشد و یا زگیل ها به مرور رشد کنند. زگیل تناسلی در مردان به صورت برجستگی های کوچک تا متوسط بوده که به رنگ پوست و یا کم رنگ و پر رنگ تر از پوست می باشد. 
زگیل تناسلی در آقایان می تواند در نوک آلت تناسلی، طول بدنه و یا بر روی سطح مقعد باشد. 

انواع زگیل تناسلی

زگیل های تناسلی می توانند بر روی پوست و یا ناحیه تناسلی ایجاد گردند. اما به طور کلی زگیل تناسلی را می توان به دو نوع کم خطر و پرخطر تقسیم کرد.

    ⬇️ تیپ کم خطر ویروس HPV

نوع کم خطر این ویروس منجر به بروز زگیل در ناحیه واژن، مقعد و دهان می گردد. نوع کم خطر زگیل تناسلی با عفونت خاصی همراه نمی باشد و به طور معمول بعد از گذشت ۱۸ الی ۲۴ ماه خود به خود ناپدید می شود. 
انواع کم خطر ویروس اچ پی وی شامل نوع؛ ۶، ۱۱، ۴۰، ۴۳، ۴۴، ۵۳،۵۴، ۶۱، ۷۲، ۷۳ می باشد. 

    ⬆️ تیپ پرخطر ویروس HPV

این نوع از ویروس می تواند علاوه بر زگیل تناسلی مشکلات دیگری را نیز برای فرد  به همراه داشته باشد. یکی از خطرناک ترین بیماری هایی که می تواند در اثر این نوع ویروس به وجود آید؛ انواع سرطان ها می باشد. 
از جمله ویروس های پرخطر HPV می توان به نوع؛ ۱۶، ۱۸، ۳۱، ۳۳، ۳۵، ۴۵، ۳۹، ۵۱، ۵۲، ۵۶، ۵۸، ۵۹، ۶۸ اشاره کرد. 
نوع پرخطر ویروس HPV می تواند سبب ایجاد سرطان در نواحی زیر گردد:
🔸️سرطان دهانه رحم
🔸️سرطان بیضه و آلت تناسلی در مردان
🔸️سرطان زبان
🔸️سرطان حنجره
🔸️سرطان دهان
زگیل تناسلی تنها یک زائده ی پوستی نمی باشد و نوع پر خطر آن می تواند سبب ابتلا به سرطان گردد

از کجا بفهمیم زگیل تناسلی داریم؟

گاهی اوقات؛ زگیل های تناسلی با علائم و نشانه هایی مانند درد و یا خارش همراه بوده و به سادگی قابل تشخیص می باشند. بر حسب تشخیص پزشک ممکن است نیاز به بررسی قسمت های داخلی دستگاه تناسلی باشد که پزشک به وسیله دستگاه این بررسی ها را انجام می دهد. 
همچنین توجه داشته باشید؛ اطلاع کافی و دقیق از رابطه های جنسی تجربه کرده می تواند به تشخیص دقیق تر پزشک کمک نماید.
زمانی که پزشک تشخیص دهد احتمال ابتلا به ویروس HPV و یا سایر عفونت ها وجود دارد، سایر روش های تشخیصی را در پیش می گیرد.

تشخیص زگیل تناسلی

    🔬️نمونه برداری

در این روش مانند پاپ اسمیر به بررسی مشکل می پردازند. بررسی سرویکس، واژن و ترشحات از نظر DNA ویروس می باشد. بعد از شناسایی تیپ گذاری می شود و مراحل از بین بردن ضایعه پیش گرفته می شود. 
افرادی که مبتلا به زگیل تناسلی هستند، بر اساس نوع ویروسی که به آن مبتلا شده اند به صورت سالانه و یا ۶ ماه یک بار به بررسی پاپ اسمیر و کو تست نیاز دارند. 

    🩸️آزمایش خون

روش دیگری که برای تشخیص زگیل تناسلی می توان به کاربرد آزمایش خون می باشد. بر خلاف تست پاپ اسمیر که تنها برای زنان انجام می گردد، آزمایش خون برای زنان و مردان مورد استفاده قرار می گیرد. 
 

درمان زگیل تناسلی

شاید از مراجعه به پزشک و مطرح کردن مشکل خود خجالت بکشید و یا تصور کنید که قضاوت می شوید. پنهان کردن بیماری تنها روند درمان را کند تر و یا حتی با مشکل مواجه می کند. 
هر چه درمان زگیل تناسلی زودتر در پیش گرفته شود، درمان مشکل راحت تر خواهد بود.
همانطور که اشاره شد؛ برخی از تیپ های این نوع ویروس می تواند سبب بروز انواع سرطان ها گردد. از همین رو درمان به موقع از اهمیت بالایی برخوردار می باشد. 
جدید ترین درمان زگیل تناسلی را بخوانید…

درمان زگیل تناسلی در خانه

شاید درمان های خانگی اولین پیشنهادی باشد که برخی از افراد به شما توصیه می کنند. اما قبل از پیش گرفتن هر نوع درمانی، بهترین و موثق ترین منبعی که می تواند در درمان این بیماری به شما کمک نماید پزشک متخصص می باشد. 

سریع ترین روش درمان زگیل تناسلی

برخی از روش هایی که برای درمان انواع زگیل تناسلی در نظر گرفته شده است عبارتند از:

    لیزر درمانی

استفاده از اشعه لیزر برای از بین بردن زگیل تناسلی یکی از روش های درمانی برای از بین بردن زگیل تناسلی می باشد. این روش درمانی به از بین رفتن زگیل های تکی و یا خوشه ای با تعداد بالا کمک می نماید. دوره نقاهت این روش بسیار کوتاه بوده و به صورت سرپایی انجام می شود. 
 

    کرایوتراپی

کرایوتراپی یا فریز کردن زگیل ها یکی دیگر از روش های موثر درمانی می باشد. در این روش با استفاده از سرما درمانی و منجمد کردن زگیل تناسلی به وسیله ی گاز نیتروژن به درمان زگیل تناسلی می پردازند.

    سوزاندن با الکتروکوتر

الکتروکوتر یا سوزاندن یکی از روش های قدیمی برای درمان این زائده می باشد. در این روش؛ پزشک با استفاده از یک جریان الکتریکی به گرم کردن و از بین بردن بافت های غیرطبیعی می پردازد. 

    عمل جراحی

روش عمل جراحی برای زائده هایی که روی پوست هستند کاربرد داشته و اگر زگیل ها در داخل واژن و یا مقعد باشد، از روش های دیگری مانند؛ لیزر برای از بین بردن زگیل ها استفاده می شود. 

    دارو درمانی

داروهای گوناگونی برای بهبود زگیل تناسلی وجود دارد. اما توجه داشته باشید تجویز و مصرف این داروها تنها توسط متخصصان صورت می گیرد.

واکسن HPV

واکسن HPV می تواند از ابتلا به ویروس اچ پی وی که، عامل انواع سرطان های ناحیه تناسلی و همچنین زگیل ها می باشد جلوگیری نماید. 

    اهمیت واکسن HPV

در اکثر مواقع ویروس HPV بدون علامت می باشد و به مرور زمان از بین می رود. اما در برخی شرایط می تواند منجر به بروز انواع سرطان ها گردد. 
می توان مزایای واکسن HPV را در موارد زیر خلاصه کرد:
🔸️از بین بردن احتمال درگیر شدن به انواع عفونت های ویروسی
🔹️جلوگیری از ابتلا نوجوانان و افراد دیگر به زگیل تناسلی
🔸️از بین بردن احتمال ابتلا به عفونتهای طبیعی با ویروس های مشابه

    انواع واکسن HPV

واکسن هایی که برای پیشگیری از ابتلا به ویروس اچ پی وی مورد استفاده قرار می گیرد به سه نوع تقسیم می شوند:
🟠️ گارداسیل ۹ که واکسنی ۹ ظرفیتی می باشد.
🟠️ گارداسیل ۴ ظرفیتی
🟠️ سرواریکس؛ دارای دو ظرفیت می باشد.
با تشخیص پزشک متخصص شما می توانید مناسب ترین نوع واکسن را تزریق نمایید. 

    زمان تزریق واکسن گارداسیل

بهترین زمان برای تزریق واکسن گارداسیل قبل از شروع اولین رابطه جنسی می باشد و توصیه می شود ۱۱ تا۱۲ سالگی به بعد نسبت به دریافت واکسن اقدام نمایید. 

در پایان
HPV به عنوان یکی از ویروس های شایع در جهان شناخته شده می باشد که درمان های مختلفی برای آن در نظر گرفته شده است. گونه های متفاوتی از ویروس HPV از طریق رابطه جنسی منتقل می شوند. برخی از انواع این ویروس می تواند سبب سرطان دهانه رحم شود. 
اگر هنوز نسبت به دریافت واکسن اقدام نکرده اید بعد از مشورت با پزشک متخصص زنان می توانید اقدامات لازم را انجام دهید. 

1️⃣️ آیا زگیل تناسلی خارش دارد؟

ممکن است زگیل ها همراه با خارش باشند اما عمدتا زگیل ها دردی ایجاد نمی کنند.

2️⃣️ سفید شدن زگیل تناسلی نشانه چیست؟

در برخی موارد زمانی که پزشک نتواند در ناحیه زگیل چیز زیادی را مشاهده کند، ماده ای را به ناحیه مورد بررسی اضافه می کند، همین امر باعث سفید شدن زگیل ها شده و در نهایت دیدن آنها را ساده تر میکند. 

3️⃣️ زگیل واژن چیست؟

در برخی موارد زگیل ها می توانند در درون واژن ایجاد شده و به سختی قابل تشخیص باشند.

4️⃣️ چندوقت بعد از رابطه زگیل تناسلی مشخص می شود؟

زگیل تناسلی ممکن است سالها و یا ماه ها بعد از رابطه مشخص شوند، پزشک با معاینه و انجام تست های تشخیصی می تواند به وجود این ویروس پی ببرد.

5️⃣️ از چه سنی می توان واکسن گارداسیل تزریق کرد؟

توصیه می شود دختران از ۹ تا ۲۶ سالگی و پسران ۹ تا ۱۵ سالگی نسبت به دریافت واکسن اقدام نمایند. اما با این حال می توان قبل از شروع اولین رابطه جنسی اقدام به تزریق واکسن کرد. 

6️⃣️ فرق جوش با زگیل تناسلی چیست؟

جوش های تناسلی یا واژینال، ظاهری صورتی و یا قرمز دارند این جوش ها با چرک سفید رنگی همراه می باشند که عمدتا مشکلی برای سلامتی فرد ایجاد نمی کنند. 

7️⃣️ بهترین درمان زگیل تناسلی چیست؟

پزشک متخصص بعد از بررسی و تشخیص نوع و تیپ زگیل تناسلی، درمان مناسب را برای فرد در پیش می گیرد. 

Copy right © 2022 | Powered by sitemaan.com